INMAKEN

Inmaken zoals wij dat nu kennen, is niets anders dan een moderne manier van eten conserveren.

Zolang als de mensen bestaan, zoeken ze manieren om het eten zodanig te bewerken dat het voor lange tijd te bewaren is. Drogen, zouten en roken waren de oudste methodes. Daarna kwam het bewaren in olie, pekelen en uiteindelijk het inmaken zoals wij dat kennen.
In de tegenwoordige tijd is dat niet meer noodzakelijk, maar in mijn ogen wel wenselijk. Ik zal uitleggen waarom:

Al ruim honderd jaar is de wetenschap op zoek naar imitaties van natuurlijke stoffen, die zijn namelijk overal voor te gebruiken.
Alleen is ons lichaam een natuurlijk systeem dat door alle bewerkingen van onze levensmiddelen en kunstmatige toevoegingen daaraan langzaam vergiftigd wordt.

Voor zover ik weet zijn er wel onderzoeken gaande om uit zoeken hoe het lichaam door deze onnatuurlijke stoffen beschadigd wordt.
Is het daardoor dat er zoveel mensen met allergische problemen zijn? Dat kanker bijna volksziekte nr 1 is? Dat er zoveel kinderen zijn met een bepaald gedrag, waarbij vaak verbetering op treed als er bepaalde voedingsstoffen vermeden worden?
Ik ga hier nu niet nauwkeurig op in want op het internet is hier voldoende over te lezen. Lees bijvoorbeeld op het allergieplein.nl, de site van ADHD enz.

Als we wat meer zelf zouden maken, dan zou ons lichaam ook minder te verduren krijgen met het verwerken van al die kunstmatige stoffen die we binnen krijgen.
Dit is een beetje mijn stokpaardje, maar inmaken is ook leuk om te doen, lekker om te eten en ook leuk om cadeau te geven! De mogelijkheden zijn eindeloos.

Ik heb in de loop der jaren een hoop geleerd en dat wil ik graag aan anderen doorgeven.
Inmaken is echt niet zo moeilijk om te doen. Het kost niet veel tijd, maar je moet er wel tijd voor maken.

Dan nu een aantal zaken die heel belangrijk zijn:
Allereerst moeten de spullen waar je mee werkt schoon zijn. Het fruit of de groentes gewassen en ontdaan van alle plekjes en schillen (indien gewenst).
Kook de potten uit in sodawater en spoel ze na met kokend water. Of was ze in de afwasmachine.
Daarnaast zijn schone handen en schoon keukengerei nodig.

Verder moet je weten of het fruit makkelijk of moeilijk geleerd. D.w.z. of het door het koken makkelijk opstijft.
Daar zijn gelukkig hulpmiddelen voor, zoals citroensap, citroenzuur (is natuurlijk), agaragar (voor vegetariërs), en geleisuiker (minder natuurlijk). Er is ook nog geleerpoeder, maar dat is net als gelatine van dieren afkomstig.
Heel lang inkoken met suiker is ook een mogelijkheid, maar daarbij gaan veel vitamines en mineralen verloren.
Marmello is ook een product met een aantal stoffen die het geleren bevorderen; o.a. fructose en pectine en citroenzuur. Dit is een natuurlijk gewonnen product.
Je kan ook kiezen voor het combineren van diverse fruitsoorten, omdat de een goed geleerd en de ander minder.
Bessen, appel en citrusfruit zijn goede leveranciers van pectine.

Een vuistregel voor in de keuken; hoe langer je iets kookt of hoe meer bewerkingen het ondergaat, des te meer belangrijke stoffen er verloren gaan!

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar toevoegingen, zoals boven genoemd, om dit proces goed te laten verlopen en om zoveel mogelijk van de goede stoffen te behouden.
Een bijkomstigheid is dat er veel meer massa overblijft dan wanneer je het lang laat inkoken om het te laten geleren.

 

Kruiderij 'De 3 Berken'